fbpx

Usein kysytyt kysymykset

 

1. RUOKARAJOITTEET JA painonTAITO-RUOKAVALIO

”Minulla on gluteeniton, laktoositon ruokavalio ja näyttää siltä, etten siedä kohta maitotuotteita ollenkaan. Kolesteroli on korkealla enkä voi syödä siihen lääkkeitä, koska niistä tulee paljon sivuvaikutuksia. 

Sopiiko painonTAITO-ruokavalio minulle?”

RUOKARAJOITTEET, VERENSOKERIN HEITTELEHTIMINEN, painonTAITO YHTEENSOPIVUUS?

Sinulla on monta ruokarajoitetta, ja olet joutunut sopeuttamaan ruokavaliosi niiden mukaan.

Tämä tarkoittaa sitä, että itse tiedät jo hyvin, mitkä ruuat ja elintarvikkeet sinulle ja hyvinvoinnillesi sopivat ja mitkä eivät.

Samaa valintaa jatkat painonTAITO-ruokavaliossakin. On sinulle sopivia ja sitten niitä korvaavia elintarvikkeita ja ruokia.

Jokaisessa ruokaryhmässämme (proteiinit, hiilihydraatit, rasvat, hedelmät, maitovalmisteet sekä vapaat, joihin kuuluvat lähes kaikki kasvikset, juurekset, marjat, sienet ja yrtit) sinä valitset päivittäin painosi sekä sukupuolesi mukaan määräytyvät annokset valikoimaluetteloista ne, jotka sopivat sinulle.

Näiden lisäksi on käytössäsi 500 kcal viikoittainen hauska, elämänlaatua kohottava mutta vapaaehtoinen ”pankkitilsii” ExtraPankki, jota voit käyttää kaikkeen mitä haluat noiden äskeisten ruokaryhmien annosten lisäksi – tai valita niistäkin ylimääräisiä annoksia ExtraPankin saldollasi.

Olen käytettävissäsi (riitta@painontaito.fi) ja voimme yhdessä miettiä ruokaohjeiseen sinulle sopivat aineet – mikäli niissä on sellaista, mitä et voi käyttää.

Monissa maidon kaltaisissa elintarvikkeissa on rasvaa enemmän, kuin tavallisissa vähärasvaisissa maitotaloustuotteissa. Mutta senkin saamme kyllä suhteutettua yhdessä sinun ruokavalioosi.

Tulen myös huomioimaan sinun tarpeesi uusissa ruokaohjeissa ja lisäämään ruokarajoitteisille tarkoitettuja ruokaohjeita.

Tervetuloa mukaan innostuneiden valmennettavien joukkoon!

Heti kun olet ilmoittautunut painonTAITOON, pääset suljettuun Facebook-ryhmääsi. painonTAIDOLLA on sekä kaikille avoin, julkinen Facebook-ryhmä että valmennettaville oma, suljettu ryhmänsä. Niissä voit kysellä muilta, onko heillä samoja rajoitteita kuin sinulla ja voitte vaihtaa ideoita sekä kokemuksia.

 

2. Mitä tehdä kun verensokeri heittelehtii ja pitää syödä usein?

”Hei! Verensokerini putoaa usein liian alas. Siksi täytyy syödä usein esim. pähkinöitä välipalana jne. Pystynkö minä ollenkaan käyttämään painonTAITO-verkkovalmennusta?”

Kiitos kysymyksestäsi!

Itselläni on myös vaivana veren sokerin heittelehtiminen. Se on pahin aamuisin. Siksi joudun syömään heti aamulla herätessäni ensimmäisen aamupalan ja jo 1,5-2 tunnin päästä toisen aamupalan.

Klo 10 jälkeen syön taas hedelmän, ja puolilta päivin lounaan.

Klo 14 on päiväkahvi ja sen kanssa jotain hyvää – pikkupulla, Suklaa Suukko, pari isoa vaahtokarkkia tai jogurtin.

Klo 16.30 syön päivällisen ja illalla muutamia iltapaloja.

Tämä on ollut koko 40-vuotisen painonhallinta-aikani haaste, mutta olen aivan sinut sen kanssa nykyään. Silti olen tarkka, että saan kaikki päivän annokset riittämään, kun ne joutuu jakamaan pienempiin osiin eri aterioille. Mutta pysyin tällä metodilla tavoitepainossani huikeat 26 vuotta, mikä on mielestäni hyvä saavutus.

Viime keväästä saakka tämäkään ei enää toiminut hyvin. Ensimmäisen aamiaisen jälkeen tuli taas sinullekin varmaan tutut oireet, vapisutti, huimasi ja ei voinut keskittyä. Mietin mitä voisin sille tehdä, yhdistin sen jotenkin ensimmäiseen eli makeampaan aamupalaani  (marjoja, omenasosetta tai hedelmää,  jogurttia ja täysjyvämuroja. Vaihdoin kokeeksi makeamman aamupalan ja suolaisemman eli ruisleipä-kasvirasva-kanaleike-kurkku/tomaatti aamupalojen paikkaa ja SE TOIMI. Ensin suolainen aamupala, 1,5 tunnin kuluttua se makeampi ja hyvin menee. Olen tehnyt sitä nyt noin viikon ajan ja tärinää sekä heikotusta ei ole ollut.

Tätähän se meillä kaikilla on; oman hyvän olon ja mielihyvän hakemista. Ja ongelmien kohdalla niihin hyvien ratkaisujen hakemista ja löytämisen iloa.

Toivottavasti vastauksestani löytyi riittävästi tietoa. Jos ei, ota uudestaan yhteyttä.

Ihanaa loppukesää ja toivottavasti tavataan painonTAITO-verkkovalmennuksessa.

3. Minulla ei ole juurikaan ylipainoa, painan 52 kg, ja olen 157 cm pitkä. Mutta ikää on 65 vuotta ja nykyään saan taistella pysyäkseni tässä painossa. 

Haluaisin oppia sellaisen terveellisen ruokavalion, jossa paino pysyy ja ruoka on terveellistä.

Painoa sinulla ei ole paljoa, mutta niin kuin meistä suurimmalle osalle käy, energiankulutus pienenee kun ikää tulee enemmän. Se tarkoittaa, että pitäisi syödä hieman kevyemmin – ei välttämättä kuitenkaan vähemmän kuin ennen.

painonTAITO-verkkovalmennus sopii tilanteeseesi aivan mainiosti, koska se nimenomaan opettaa valitsemaan ja valmistamaan kevyempiä ruokia, juomia ja herkkuja. On hienoa, että huolehdit itsestäsi noin hyvin ja haluat tehdä asialle jo varhaisessa vaiheessa voitavasi. Yleensä, kun ikää karttuu, ihminen alkaa olla huomaamattaan enemmän paikallaan, ei syöksy enää jokaisen tapahtumaan ja tilaisuuteen niin hanakasti kuin ennen ja siksi tapahtuu päinvastainen ilmiö; kun ikää karttuu, on enemmän paikallaan, kulutus vähenee. Mutta koska on aikaa, on kotiympäristössä aina mahdollisuus syödä tai napostella enemmän kuin ennen, tilaisuudesta toiseen rientäessään.

Tervetuloa mukaan kivaan joukkoomme. Ties vaikka löytäisit joukostamme samankaltaisin ruokarajoituksen eläviä kuten sin. Ja voisitte ystävystyä, vaihtaa tietoja ja kokemuksia ja olisitte siten toinen toisenne apuna ja tsempparina. ☺

 

4. Haluaisin kysyä teiltä onko ruokien valmistusohjeissa ja aterioilla pakko käyttää jotain light-tuotteita?

Siis pitääkö laittaa esim. ruokaa margariinilla, ei voilla? Entä light margariinilla? Olen saanut päähäni, että kaikki margariinit ovat huonoja, ja jos käyttää voita leivän päällä, niin pitää olla oikeata voita, se on terveellisempää. Eikä koskaan light tuotteita. Useimmin käytän oliiviöljyä tai rapsiöljyä, mutta esim. kalan paistoon ja leivän päälle oikeaa voita.

Yritän välttää paljoa rasvaa, koska kolesterolini on korkealla.”

Voit käyttää painonTAITO-valmennuksessa voita, mutta suosittelemme käyttämään ruokaöljyä tai kasvimargariinia. Rasvaksi luetaan myös rasvaiset kasvikunnan tuotteet kuten esim. avocado, pähkinät ja siemenet. Myös majoneesi on rasvapitoinen elintarvike, mutta se sisältää kuitenkin öljyä, mikä on terveellinen vaihtoehto.

Ainoa margariini, jota ei enää varsinaisesti suositella jatkuvaan käyttöön on kevytmargariini. Se ei kestä paistamista ja siihen joudutaan lisäämään säilyvyyden takaamiseksi säilöntäaineita. Nekin tosin ovat ihan niitä samoja, mitä on valtaosassa muitakin elintarvikkeita.

Kautta maailman meijeriteollisuus pistää erilaisia huhuja ja tietoja liikkeelle margariinien epäterveellisyydestä ja vahingollisuudesta ja margariiniteollisuus pistää mm. voista.

Kuluttajan on välillä mahdotonta tietää mikä on totta ja mikä tarua. Sama pätee sokerin ja makeutteiden väliseen kilpailuun.

Kilpailu on kovaa, joten kannattaa käyttää maalaisjärkeä, eikä uskoa ihan kaikkea mitä eri tuuteista tulee 🙂 

Kun saamme tietoa puolueettomilta ravitsemus- sekä terveysalan tiedemiehiltä, kuulemme tieteen viimeisimmistä tutkimustuloksista ja jätämme somessa leviävät eipäs-juupas keskustelut omaan arvoonsa, tosiasiaksi jää se, että voi ja muut eläinrasvat sekä kasvirasvoista kookos- ja palmuöljy ovat niitä niin sanottuja kovia eli tyydyttyneitä rasvoja ja voivat siksi olla usein käytettynä vahingollisia terveydelle. Niitä sisältävät runsaasti ensinnäkin perinteiset eli keski- ja runsasrasvaiset juustot, makkarat ja ruuat, joissa näitä elintarvikkeita tai rasvaista naudan- tai sianlihaa on käytetty.

Puolueetonta tietoa välittävät internetissä esimerkiksi evira.fi, sydanliitto.fi, VRN eli Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Suosittelen kurkistamaan heidän mielenkiintoisille sivuilleen.

Myös elintarvikkeiden tuoteselosteet ovat mainio tietolähde. Tuoteselosteissa mainitaan lähes aina mm. kokonaisenergia per 100 g sekä rasvoista rasvan määrä per 100 g sekä tyydyttyneen, ei suositeltavan rasvan määrä per 100 g.

Silloin tällöin näitä voi luonnollisesti käyttää ilman terveyshaittojen vaaraa tai huonoa omaatuntoa, mutta jatkuvasti pääasiallisesti käytettynä ne voivat haitata painonhallintaa runsaan energiatiheytensä vuoksi yllä mainittujen terveyshaittojen lisäksi.

Mutta HUOM! Kuten jo sanoin, jokainen päättää itse mihin uskoo ja mitä haluaa käyttää. painonTAITO-verkkovalmennus antaa vaan suosituksia.

painonTAITO-verkkovalmennus ohjaa siis syömään siinä sivussa myös terveellisesti. Ravitsemusohjeet pohjautuvat pääosin virallisiin pohjoismaisiin ravitsemussuosituksiin. Mutta valinta jää AINA ihmiselle itselleen. Eli tässä tapauksessa sinulle.

Olit huolissasi pitääkö painonhallinnassa käyttää välttämättä light- eli kevyttuotteita. Niitä ei kuitenkaan ole enää kovin paljon edes markkinoilla. Niistäkin varoiteltiin kovasti ja seliteltiin niiden vaaroja, mutta kun siihen rinnalle asetetaan ylipainon aiheuttamat vaarat ja haitat, lopputulos taisi kallistua järkevän painonhallinnan puolelle ja maltilliseen käyttöön söi sitten kevyitä, tavallisia tai energiatiheitä ruokia. Virvoitusjuomissa kevyttuotteita vielä löytyy, mutta aika vähän enää muualta.

Sen sijaan, kun terveyteen ja ruuan terveellisyyteen on kiinnitetty niin paljon huomiota ja on saatu paljon kiistatonta tutkimustietoa ympäri maailmaa, ovat elintarvikevalmistajat alkaneet valmistaa yhä terveellisempiä tuotteita – vaikka päinvastaistakin kehitystä löytyy valitettavan paljon (pikaruoka, pizzat, sipsit, sokeroidut enerigia- ja virvoitusjuomat, runsas oluiden ja siiderien käyttö jne).

Esimerkiksi maitotaloustuotteissa on ryhdytty tuottamaan ilahduttavan vähärasvaisia jogurtteja, rahkoja, juustoja, maitoa, piimää ja muita päivittäisiä elintarvikkeita.

Mainioita ovat esimerkiksi uudet paksut, lähes rasvattomat (alle 2 g rasvaa/100 g) jogurtit rasvaisen smetanan, creme fraichen eli ranskankerman ja rasvaisimpien kreikkalaisten ja turkkilaisten jogurttien tilalle. Nyt vaan olisi tärkeää opettaa ihmisiä käyttämään niitä ruokien ja herkkujen valmistamiseen ainakin arkisin ruokaa valmistaessaan.

painonTAITO opettaa juuri näitä käytännön taitoja ja antaa runsaasti tietoa kaikenlaisista vaihtoehdoista.

Ota yhteyttä!

Puhelin
Yritys

Painontaito Oy
3113785-1